Re: Stem opname in Win10

Herman Jennen

Dag Henk,

Mijn reactie komt wat laat, maar er was toch wat test en zoek werk aan te pas gekomen.

Bedankt voor je info over de frequenties. Bij geluidsinstellingen had ik die al gevonden, maar daar stond alles ogenschijnlijk normaal.

Verder heb ik daar wat mee geëxperimenteerd, zoals jij aanhaalt, maar dat gaf  weinig soelaas. Soms lukte het om via de voicerecorder een goede opname te maken, maar dan diende de frequentie van de microfoon(input) dubbel zo hoog te staan als de luidspreker(output).

Ook via het internet is er weinig of niets te vinden over dit probleem, tenzij een vermelding over microfoonproblemen bij HP toestellen…. Maar ook daar kwam ik niet echt verder.

Om een lang verhaal kort te houden heb ik het volgende gedaan.

Omdat alles begin dit jaar wel nog normaal werkte en ik nadien buiten Windows 10 oktober release en Jaws2020 laatste update van dit jaar niets bijzonders geïnstalleerd heb, begon ik het vermoeden te krijgen dat er een conflict met de drivers voor mijn geluidskaart in de laptop moet zijn ontstaan.

Ooit toen hier iedereen problemen had om de stem te dempen bij Jaws met jawstoets+spatie en D werkte dat bij mij prima zonder problemen. Nu ook nog.

Dus,

De drivers van mijn geluidskaart Conexant waren uptodate. Dan heb ik via een USB connector (koppelstukje) oortjes aangesloten. Je moet tenslotte eerst zeker zijn dat je door het ene uit te schakelen niet zonder audio valt, want dan kan je het als blinde wel vergeten….

Heb dan bij apparaatbeheer de conexant bij geluiden uitgeschakeld en weer ingeschakeld na tussendoor een herstart te doen. Op dat moment ging alles goed. Toen ik echter de oortjes ontkoppelde van de USB-connector en weer in de 3,5 stekker van de laptop stak was de stem via de microfoon weer vertraagd.

Als ik echter de oortjes via de USB connector gebruik en dat is ook een andere instelling in geluidsinstellingen, dan werkt het dus goed. Wie weet is het probleem misschien opgelost met een volgende Win10 release of een nieuwe Conexant driver (laatste was van juli2019). En nu staan de frequenties bij in en output op 48khz.

Dit is natuurlijk niet de 100% oplossing, maar een goede ByPass. Je kan er tijd in blijven steken en wellicht aan herinstallatie gaan denken, maar dat heb ik voor dit kleine euvel nog niet over. Tenslotte werkt alles prima en met geluid en alles daarrond loopt het ook perfect. Enkel die microfoon dus….

Nog dit, meestal heb ik ook getest met jaws uitgeschakeld ook bij het heropstarten vanwege mijn aanvankelijke twijfels aangaande het probleem met mogelijks jaws en heb ik veel gebruik gemaakt van de narrator. Ik ben verbaasd wat voor een vooruitgang die geboekt heeft ten opzichte van een of twee jaar geleden.

Met vriendelijke groeten,Herman.