Topics

Touchpad uitschakelen

Herman Jennen

Dag,

Door de overgevoeligheid van de huidige touchpads op de hedendagse laptops en om te vermijden dat je bij de minste aanraking het touchpad raakt waardoor de cursor rare dingen doet schakel ik dat uit.

Deze problematiek kwam hier reeds eerder aan bod.

Maar nu stelde ik vast dat het touchpad weer actief is zonder mijn tussenkomst. Misschien via een laatste Windows update…

Maar…

Iedere keer dat ik het touchpad via touchpad instellingen uitschakel gaat dit goed totdat ik de laptop heropstart. Dan is het weer ingeschakeld. Nochtans geef ik de OK waar nodig en toch is het steeds na heropstart weer actief en dien ik het weer uit te schakelen.

Hebben jullie ook deze ervaring en kan het uitgeschakeld worden totdat ik dit zelf herdoe?

Met vriendelijke groeten,

Herman.

Hek Networks

Hallo Herman, dat had ik ook met mijn vorige Samsung laptop. Ik moest het
ook na iedere opstart weer uitschakelen met FN F5.Ik heb nu een intel Nuc
mini pc met een logitech toetsenborddaar zit geen touchpad op en een scherm
heb ik niet nodig.

Met vriendelijke groeten,

Richard Hek.

[...]

Jos Roufs

Dag Herman,
Dat “hinderlijke” van die touchpads herken ik maar al te goed!
Op mijn, asus, laptop onder windows7 kon ik het met ‘fn+f9’ aan-/uitschakelen;na de overstap naar windows10 werkt dat niet meer: de betreffende driver is niet doorontwikkeld voor windows10 (slechts tot windows8).
Het bedrijf dat de overstap naar windows10 heeft verzorgd, heeft wel ’n alternatief voor me gezocht: sluit ’n externe muis aan, die schakelt (bij mij tenminste) de touchpad dan uit (geen ideale, maar werkbare, oplossing).
Misschien heb je er iets aan.

Vr.gr., jos

[...]

Dag Richard,

Dat dagelijks uitzetten van dat touchpad is nog maar een tijdje bezig. Voorheen had ik daar geen last van op dit toestel.

Maar wat je daar zegt van die Intel Nuc heeft direct mijn belangstelling gewekt. Ik las wel af en toe iets over compacte pc behuizingen, maar van deze Nuc had ik nog niets gehoord.

Ben direct eens gaan rondsnuffelen op het net en dat is warempel een leuk ding! Zoals je zegt geen touchpad meer en ook ik heb geen scherm nodig….

Een paar ervaringsvraagjes.

Heb jij een toestel met i5 of andere processor? Werkt hij vlot of flitsend?

Ik zie dat het toestel met Win10Pro wordt geleverd. Werkt dat met de Jaws home edition die je als particulier hebt?

Soms reclameert een desktop op het feit dat er geen scherm is aangesloten. Geeft dit hier problemen of kan je gewoon zonder gekoppeld scherm normaal werken?

Hopelijk overval ik je niet met al mijn vragen, maar dit is net iets waar ik naar op zoek was…

Met vriendelijke groeten,

Herman.

[...]

Dag Jos,

Ja, dat had ik ook al overwogen om de trackbal die in mijn lade ligt weer aan te sluiten en de optie in te stellen dat het touchpad dan uitgeschakeld blijft.

Toch raar dat het touchpad na iedere herstart weer moet uitgeschakeld worden. Blijkbaar een wijziging sinds de grote Windows10 update van afgelopen oktober.

[...]

Ik draai gewoon met de Jaws 2020 home edition en dat werkt goed. Zonder scherm geeft geen problemen. Een kennis van mij, remco, is systeembeheerder en heeft de Nuc voor me samengesteld zoals ik hem graag wilde hebben. Ik heb de samenstelling hieronder geplakt. En ik gebruik een logitech k780 toetsenbord.

Hoi Richard,

Die Nuc is samen te stellen, ik heb hem nu als volgt:

* Processor: Intel Core i7 8559U 2,7GHz
* Geheugen: 16 GB
* Harde schijf: 512 GB Samsung EVO 970 M.2 SSD
* OS: Windows 10 Home
* Connectiviteit:

* Intel Gigabit LAN (10/100/100Mbit)
* Intel Wireless-AC 9560
* Bluetooth 5.0

* Aansluitingen (voorzijde):

* 2x USB 3.1 Gen 2 (10Gbps)
* 1x 3,5mm Hoofdtelefoon of Microfoon
* Infrarood ontvanger

* Aansluitingen (achterzijde):

* 1x HDMI 2.0a met 4K op 60 Hz
* 1x RJ45 Netwerk
* 2x USB 3.1 Gen 2 (10Gbps)
* 1x USB-C, met adapter geschikt voor:

* USB 3.1 Gen2 (10Gbps)
* DisplayPort 1.2

* Aansluitingen (linkerzijde):

* 1 x Micro SD(XC) Cardreader

* Afmetingen:

* Hoogte: 51 mm
* Breed: 117 mm
* Diep: 112 mm

* Prijs: € 870

Oh ja, herman en dan nog dit. Ik heb onder mijn tafelblad een schuifplateau gemaakt van 5 cm hoog en zo'n 70 cm breed. Daar heb ik alles op staan met nog wat toebehoren zoals bijvoorbeeld een externe schijf. Ik trek het plateau naar me toe en ik kan werken, en als ik even wat anders wil doen schuif ik het gewoon weer in. Uitzetten hoeft niet want de Nuc wordt niet warm zoals een laptop. Misschien ook een ideetje voor jou, haha.

Met vriendelijke groeten,

Richard Hek.

[...]

Vreemde zaken horen, blijkbaar, bij windows10!
Nog even ter verduidelijking: ik laat de externe (via usb), muis aangesloten en dan wordt dat touchpad vanzelf uitgeschakeld.
Vr.gr., jos

[...]

Hallo Richard,

De beschreven nuc is wel een toppertje!

Heb je die op een bepaalde website besteld? Of via een dealer/computerzaak?

Ik heb ook in de vlucht eens op het internet gekeken, maar nog niet diepgaand genoeg. En daar zag ik bij zo’n samenstel mogelijkheid enkel WinPro, Bluetooth4.2, enzovoort, maar jij hebt nog scherpere specificaties en de Win10 Home edition. Het zou me plezieren om te weten waar ik best terecht kan…..

[...]

Wij hebben hem besteld bij MINI-PC.NL.
Als ik trouwens kijk bij winver staat er besturingssysteem Windows 10 pro. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groeten,

Richard Hek.